Sep 07

Talking about ‘sex addiction’ in certain Asian cities is like talking about alcoholism during the ‘Oktoberfest’ in Munich: a firework of dirty jokes and winking confessions (‘yes, I’m an addict, too!’) are standard elements of these conversations. However, few people seem to know what sex addiction really is or means.

Sexual addiction (sometimes also called sexual dependency or sexual compulsivity) means that a person is unable to manage her sexual behavior, which is described as ‘compulsive’ in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) of the American Psychiatric Association. It is thus often also referred as ‘hypersexuality’ in many papers. Excessive sexual drive can cause distress or serious problems not only for the affected persons but also to persons associated with them. Usually they invest a lot of time and money to satisfy their obsession with various activities related to sex, and may risk losing their jobs, ruining their relationships, interfering with their social life, and putting themselves at risk for emotional and physical injury. While for many, their behavior won’t progress beyond compulsive masturbation or the extensive use of pornography or paid sex services, for others, the addiction can involve illegal activities such as exhibitionism, voyeurism, obscene phone calls, sexual harassment or abuse and especially here in Asia, violating various Asian laws like filming sexual activities or organizing sex parties. Many sex addicts spend high percentages of their money due to their lowered sexual inhibitions – basically, most of their money-making and thinking ultimately turns around satisfying their sex drive. However, sex addicts hardly gain lasting satisfaction from their sexual activities and rarely form emotional bonds with their sex partners. To many, it feels like constant hunting – without ever achieving the satisfaction of feeling full.

Unfortunately, it is also typical for sex addicts to engage in distorted thinking – justifying and rationalizing their behavior and blaming others for the problems that arise as a result of their actions. As long as possible, they will deny they have a problem and find excuses for their behavior. Thus, it usually takes a significant event like the loss of their job, the break-up of their marriage, an arrest or a health crisis, to force the addict to admit that there is indeed a problem.

While professionals are still struggling with the exact definition and diagnosis of hypersexuality / sex addiction, there is no doubt that this disorder exists. Hypersexuality is also a criterion symptom of mania in bipolar disorders and schizoaffective disorders and often linked to depression or other forms of addiction, like alcoholism or drug abuse. Treatment of sexual addiction focuses on controlling the addictive behavior and helping the person develop a healthy sexuality.

(This short article is part of a weekly series dealing with psychological expat problems and general mental health issues and was published in various newspapers and magazines in Thailand, 2010)

Feb 16

Bisher war kaum bekannt, welchen psychischen Risiken Prostituierte ausgesetzt sind. Eine Forschergruppe der Universität Zürich um den Psychiater W. Rössler hat nun in einer weltweit einmaligen Studie rund 200 Prostituierte in Zürich befragt, etwa 5% der in Zürich registrierten Prostituierten. “Um ein möglichst repräsentatives Bild der Situation von Prostituierten zu erhalten, kontaktierten wir die Frauen unterschiedlicher Nationalitäten in Bars, Bordellen, Studios, Begleitdiensten und auf der Strasse”, erklärte der Psychiater. Die Befragten waren zwischen 18 und 63 Jahre alt, die Mehrheit war in der Schweiz geboren, zwei Drittel besassen einen Schweizer Pass.

Die kürzlich in der renommierten Wissenschaftszeitschrift “Acta Psychiatrica Scandinavica” veröffentlichten Ergebnisse zeigen, dass circa die Hälfte der Befragten psychische Störungen während des letzten Jahres aufwiesen. “30 Prozent erfüllten die Kriterien für eine Depression, 34 Prozent die Kriterien für eine Angststörung”, fasst Rössler die Studie zusammen. In der Gesamtbevölkerung hingegen weisen nur 12 Prozent der Frauen psychische Störungen während eines Jahres auf, davon rund 6 Prozent Depressionen und 9 Prozent Angststörungen.

Besondere Risikofaktoren für psychische Störungen sind einerseits Gewalterfahrungen im und ausserhalb des Milieus sowie die speziellen Arbeitsbedingungen und die Nationalität. Schweizer Frauen, die ihre Dienste auf der Strasse anbieten, sind besonders gefährdet; ebenso Frauen aus Asien oder Südamerika, die in Bars oder Studios arbeiten. Von diesen wiesen bis zu 90 Prozent psychische Störungen auf. “Es hat sich aber auch gezeigt”, so Rössler, “dass soziale Unterstützung das Risiko für psychische Störungen reduziert.”

Er betont, dass vor allem die Rahmenbedingungen der Sexarbeiterinnen verbessert werden müssen: “Sichere Arbeitsbedingungen sind ebenso wichtig wie soziale Hilfen für diese Frauen, die allein im Raum Zürich jährlich bis zu 2,8 Millionen Kontakte mit Freiern haben.”
Aus therapeutischer Sicht möchte ich anmerken, daß die soziale Stigmatisierung von Prostituierten sowie die soziale Isolation, in der insbesondere viele sich prostituierende Immigrantinnen erster und zweiter Generation leben, sicherlich ebenfalls einen erheblichen Anteil an der Prävalenz psychischer Störungen unter Prostituierten haben. Würden Prostituierte als Dienstleisterinnen anerkannt, legalisiert und vor allem auch von staatlicher Seite mit “moralisch einwandfreien” Berufen gleichberechtigt behandelt (z.B. hinsichtlich Sozialversicherung etc.), würde dies mit Sicherheit nicht ohne positive Auswirkung für die Szene insgesamt, besonders aber für die individuellen Schicksale der Sex-Arbeiterinnen bleiben.

(Quellen: MedAustira, Acta Psychiatrica Scandinavica, 2010: 1-10 (doi: 10.1111/j.1600-0447.2009.01533.x )

06.01.16